torsdag 19. mai 2011

NRK utflukt!

Tidligere i år var vi på klassetur til Oslo og NRK for og se hvordan TV show skapes. Vi var innom opplevelsessenteret hvor vi kunne slå oss selv løs med diverse TVr og skjermer hvor vi kunne lære om NRKs historie. Vi kunne også prøve det som er kalt "green screen". Dette er det man foreksempel bruker i vær meldinga. Her fikk jeg prøve meg som en danser under melodi grand prix. De rundt meg må ha hatt det like morro som jeg hadde da alle begynte og le! og jeg som trodde jeg var flink til og danse :)

Etter en lærerik spasertur rundt i opplevelsessenteret gikk vi bort til hovedingangen. her ble vi hentet inn på kontorende til nettredaksjonen til NRK og radio delen av NRK. Her le gruppen delt i to. Den ene gruppen ble med Bjørn Erik Voll som ga dem en omvisning rundt i lokalet. her fikk man møte internett redaksjonen og de som lagde nyhets programmet for 12 sendingen. Den gruppen jeg var på fikk desverre ikke sesendingen i action. Men de fortalte om hvor stressende det så ut da de fløy frem og tilbake. De fikk ikke kontakt med en live reporter og det kom stadig nye nyheter inn som de måtte ha med i sendingen. da vi satt inne på vente rommet sammen med Jan-Arve kom det en person inn på rommet. Han presenterte seg som Arne Fosland. Han var tidligere elev av Jan-Arve på KOVS. Så de var sikkert morro for dem og møte verandre igjenn etter en så god stund!

Etter dette fikk vi en liten pause. Her kjente jeg småsulten komme innpå meg. det var en automat der men den tok ikke 50 lapper!! hva skulle jeg gjøre? ingen kunne veksle med meg så jeg gikk til Jan-Arve. Han fortalte meg at han trodde det var en butikk nede på hjørnet. Men det var bare ett parr minutter til at vi skulle til neste stasjon igjen! så jeg løp allt jeg kunne for og ikke komme forsent. Og da jeg enderlig kom ned i butikken møter jeg en bitteliten kineser som nesten ikke skjønner norsk. Han ville ikke selge meg noe fordi han trudde jeg var en tyv. Men ettervert gikk han med på og selge meg en lefse. Han forklarte på dårlig norsk at folk min alder kom inn i butikken hans og stjal fra ham hele tia. Så han tok ikke imot folk 15-18 år.

Da pausen var over fikk vi en omvisning inne i hovedbygget. Her fikk vi komme inn i kostymeavdelingen. Så mye rot! mens selv om det var rot hadde folkende som jobbet her peiling på hvor allt var. vi fikk se kjente kostymer fra diverse kjente karakterer vi har sett på tv opp igjennom årende. Kostymet til flere av Trond kirkvaag sine karakterer. Etterpå fikk vi omvisning i noen studeoer. Det kuleste var Nytt på Nytt studioet. Her fikk jeg sitte i Knut Nærums stol!

Etter omvisning i rekvisitter og sportsstudioet fikk vi en lang pause. Nesten 4 timer. Denne tiden tilbrakte jeg og lete etter en kickboxing butikk som jeg hadde lest om på nettet. jeg trang nye "Hand Wraps" men den var intet sted og finne. Så det endte med og surre rundt i diverse butikker og ett episk oppdrag som gikk ut på og finne den perfekte lua til Martin S.

Da pausa var over bar det opp til NRK igjenn. Her skulle vi inn som tilskuer på det nye Lørdags-programmet "Hvilket Liv". Programledern var Nadia Hasnaoui. Dette programmet gikk ut på og intervjue og snakke om kjente og kjære kjendiser. Og den som var gjest hos oss var Harald Zwart. Som er en kjent film skaper. Veldig kjent uten for norske grenser også.

Da showet var over bar turen hjemover. Vi tok tog hjem. men da vi var på toget fikk vi melding om at 2 fra gruppa hadde blitt hengende bak og gikk glipp av toget. Så de måtte vente enda en time før de fikk kommet seg hjem!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar